
261

2014 TÜRKİYESİ’NDE HAVUZ MEDYASININ 
HALİ PÜR MELALİ

Levent Yaylagül*

“… bir gazeteci okuyucularının sayısını artırmak yolunda bedenî 
ve fikrî ne kadar gayret harcarsa, beş olan müşterisini ona çıkarmak 

için çalışan bir fahişenin harcadığı gayret de hemen aynı nispettedir. …
Günlük bir gazete yazarıyla bir kaldırım fahişesi arasındaki benzerlikler 

yalnız bundan ibaret değil. …Bunun da, onun da biricik sermayesi halkın 
budalalığıdır. Amme efkârı bunların birinde hakikat ihtiyacını,  ötekin-

de aşk ihtiyacını tatmin ettiğine inanır. Halbuki fahişenin verdiği aşk ne 
derece samimi ise gazetecinin söylediği hakikat de o derece doğrudur” 

(Karaosmanoğlu, 2013: 12-3). 
“Biz aslanın aslan terbiyecisinden daha kuvvetli olduğunu biliyoruz, 

aslan terbiyecisi de biliyor. Sorun, bunu aslanın bilmemesi” (Eagleton, 
2004: 261).

Giriş 

1970’li yıllarda Keynesci refah devleti krize girmiş (yüksek enflasyon, iş-
sizlik ve düşen kâr oranları) ve sistemin krizden çıkış yolu olarak neo-liberal 
ekonomi modeli gündeme gelmiştir. Neo-liberal ekonomi anlayışında devlet 
ekonomiye müdahale etmemeli, sadece enflasyonu düşük tutacak monetarist 
politikalar izlemelidir. Bu model özünde dış taleple büyüme ve yapısal uyum 
anlayışına dayanmaktadır. Yapısal uyumun ima ettiği aslında daha fazla itha-
lat ve dünya ekonomisine daha çok bağımlılıktır. Yapısal uyum IMF ve Dünya 
Bankası’nın dayattığı ekonomi programı ve anlaşmalarla gerçekleştirilmiştir. Bu 
ekonomik modeli hayata geçirebilmek için Türkiye’de 24 Ocak 1980’de siyasi 
bir karar alınmış, ancak bunun önündeki örgütlü yapıların engelini kaldırabilmek 
için 12 Eylül (1980) askerî darbesi gerçekleştirilmiştir. Darbeyle örgütlenme ve 
grevler yasaklanmıştır. Bu darbenin en önemli amacı örgütsüz bir kitle toplumu 
yaratmaktır (Öngen, 1997). Bu Türk-İslam sentezi olarak kavramsallaştırılacak 
Amerikan yapımı ideoloji ile gerçekleştirme yoluna gidilmiştir. Bu ideoloji eleş-
tirel bilimsel aklın yerine inanç ve biat kültürünü ikame etmiştir. Özü itibariyle 

*  Doç. Dr., Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü. 



262

güvencesiz, taşeron sitemine dayalı olarak esnek üretim yapan işçi sınıfını örgüt-
süz, dağınık, sendikasız bırakan  bu sistem, siyasal eylemliliğin ve mücadelenin 
yerine boyun eğmeyi, başına gelenleri kapitalizmin kar maksimizasyonunun bir 
sonucu değil, kader olarak görecek bir işçi sınıfı yaratmayı amaçlamıştır. Bu ide-
oloji burjuvazinin kendi hegemonyasını kurmak için oluşturulmuş, burjuvazinin 
kültürü ve ideolojisi Siyasal İslamcılık aracılığıyla kitlelerin gözünde kendine 
meşruiyet sağlamıştır. 

12 Eylül darbesi ve sonrasında uygulanan politikalarla ve özellikle 1990’lı 
yıllarda SSCB’nin dağılmasıyla etnik ve dinsel bilinç biçimleri sınıf bilincinin 
yerini almıştır. Bu süreçte en güçlü akım siyasal İslamcılık olmuştur (Belek, 2 
Mayıs 2011). 12 Eylül darbesinin önünü açtığı neo-liberal ekonomi politikaları 
ile Cumhuriyetin halkçı ve kamucu yönü ortadan kaldırılmış, örgütlü sol güçler 
ezilmiş, burjuvazi güçlenmiştir. 1980’li yıllarda ANAP, 1990’lı yılarda koalis-
yon hükümetleri sınırsız bir neo-liberal ekonomi modeline sıkıca sarılmışlardır. 
Ancak küresel sermayenin ihtiyaçları doğrultusunda Türkiye’yi dönüştürücü güç 
AKP olmuştur (Yanardağ, 29 Nisan 2011). AKP, 24 Ocak 1980 ekonomik ka-
rarlarının ve 12 Eylül rejiminin ön gördüğü ekonomik modele sonuna kadar sa-
dık kalmış, ithal ikameci ekonomi modelinden tamamen vazgeçerek dış taleple, 
borçlanarak büyüme anlayışını sürdürmüştür. Özetle AKP’nin büyüme modeli 
ithalata dayalı bir büyüme modelidir, iç talebi artırmak için1 bile AKP daha fazla 
ithalat ve borçlanmaya başvurmaktadır (Ekzen, 2012: 2).     

AKP, küresel sermayenin ihtiyaçları doğrultusunda 2002 yılında iktidara 
getirilmiştir. AKP, 12 Mart ve 12 Eylül rejimlerinin bir devamı niteliğindedir. 
AKP, 60 yıldır Türkiye’yi yöneten merkez sağ partilerin yap[a]madığını yaparak 
1923 yılında kurulan laik cumhuriyeti ABD’nin beklentileri doğrultusunda ılımlı 
İslam cumhuriyetine dönüştürmek için özellikle 2007’den sonra büyük bir çaba 
içine girmiş, 1923 cumhuriyetinin pek çok kurumunu değiştirse de bir bütün ola-
rak Anayasayı değiştirip kendi cumhuriyetini kurup kurumsallaştıramamıştır. Bu 
rejimin kurulması için liberallerle muhafazakarlar bir ittifak halinde hareket et-
mişlerdir. Neo liberal bir ekonomi modeline dayanan AKP iktidarı, muhafazakar/
İslamcı bir kültürel ve siyasal ortam inşa etmek için mücadele etmiştir. 1980’li ve 
90’lı yılların egemen ideolojisi olan Türk-İslam sentezinin yerine dinci ideoloji 
AKP’nin resmi ideolojisi olmuştur (Er, 3 Haziran 2011). 

Sosyal devletin tasfiyesi ve sosyal yaşamın dinselleşmesi ile karakterize 
olan AKP iktidarı, geleneksel İstanbul sermayesinin (TÜSİAD) yanında MÜSİ-
AD ve TUSKON gibi yeni İslamcı sermaye gruplarına dayanarak varlığını  sür-
dürmüştür (Birdal, 8 Aralık 2011). Eski rejimin bürokrasisini tasfiye eden AKP 

1  Türkiye’de ticari medyanın gelişmesi neo-liberal ekonomi modeline geçişin bir sonucudur. 
Çünkü ticari medyanın temel amaçlarından birisi de toplumu tüketime yönelterek depolitize 
etmektir. Tüketime odaklanan toplum sosyal sorunlara ilgi gösteremez (McChesney, 1999). 



263

(özellikle TSK’nın sistem içerisindeki gücünü kırmış, baskı aygıtı olarak poli-
sin gücü artmıştır) (Yanardağ, 22 Nisan 2011), neo-liberal ve neo-muhafazakar 
ideolojiyi inşa etmek için medyanın mülkiyet yapısını, içeriklerini (ideolojisini), 
medya/siyaset ilişkilerini ve medyanın çalışma koşullarını da dönüştürmüştür. 
Bu açıdan medya AKP’nin temsil ettiği yeni Türkiye söyleminin topluma ege-
men olması için bir kültürel ve ideolojik mücadele aracı olarak kullanılmıştır 
(Yaşlı, 21 Aralık 2010). 

AKP, kendi ideolojisini demokratikleşme, derin devletten, vesayet rejimin-
den ve çetelerden kurtulma, Avrupa Birliği standartlarına çıkma söylemine dayalı 
olarak geliştirmiştir. Bunun için asker, akademisyen, yazar, gazeteci, siyasetçi 
gibi eski düzenin organik aydınlarını çeşitli siyasal davalarla tasfiye ederek onla-
rın yerine kendi organik aydınlarını ikame etmiştir. Bu süreçte liberal ve muha-
fazakar/İslamcı organik aydınlar AKP’yi destekleyerek onun iktidarını pekiştir-
mişlerdir (Belek, 14 Mart 2011). AKP, Kemalist laik devlet aygıtını ılımlı İslam 
cumhuriyetine dönüştürürken, kendinden önceki iktidar blokunu parçalamak için 
küresel sermayeden lojistik destek almıştır. AKP, neo-liberal ekonomi modelinin 
yarattığı eşitsizlik, yoksulluk, işsizlik, güvencesiz çalışmanın (taşeronlaşma ve 
esnek üretimin) yaratacağı toplumsal etkilerin önlenmesi için siyasal İslamcı bir 
ideolojiye dayanmaktadır (Belek, 28 Mart 2011). Özü itibarıyla anti komünist 
bir dünya görüşüne dayanan siyasal İslamcılık, emeğin baskı ve denetim altına 
alınması için soğuk savaş döneminde yeşil kuşak projesi olarak gündeme gelen 
çabaların bir parçası ve günümüzdeki uzantısıdır. 

Parti ile devleti özdeşleştiren AKP2 totaliter bir rejim kurmaktadır (Güler, 13 
Nisan 2011). AKP’nin kendi ideolojisini topluma egemen kılmak için çok güçlü 
bir medya yapısı oluşturmaya ihtiyacı vardı. Çünkü siyasi iktidarların, toplum 
üzerindeki egemenliğini kurmak ve sürdürmek için var olan ideolojik araçları 
kendi denetimlerinde tutmaları gerekir. Bu aygıtlardan en önemlisi de aynı anda 
milyonlarca insana ulaşmaya imkan sağlayan medyadır. AKP de hem kendi ide-
olojisini topluma yaymak hem de alternatif görüş ve düşüncelerin yayılmasını 
engellemek için medya üzerinde mülkiyet ve içerik açısından kendi denetimini 
kurmak için mücadele etmiştir. Çünkü kamuoyunun ideolojik desteği olmadan 
hiçbir siyasal parti kendi politikalarını uygulayamaz. Dolayısıyla AKP iktidara 
geldikten sonra mevcut medyanın mülkiyet yapısını ve içeriklerini değiştirmek 
için birtakım ekonomik ve siyasal tedbirler (baskı, ceza, vergi, ihale, teşvik) al-
mıştır. Yandaş/muhafazakâr ve İslamcı medya hızla güç kazanmıştır. 1990’lardan 
2007’lere kadar en güçlü medya grubu olan Doğan Grubu birtakım ekonomik ve 

2  Fatih Yaşlı (2014: 32), AKP iktidarını bir hanedana (aile şirketine) benzetmektedir. Yaşlı’nın 
bu kavramsallaştırma ile kastettiği, parti ile devletin özdeşleşmesinin ötesinde her türlü karar 
alma merkezinde bir ailenin [hatta aile reisinin] bulunmasıdır. Baba, medyanın mülkiyet ya-
pısına ve içeriklerine de kendi yerleştirdiği adamları üzerinden müdahale etmektedir. 



264

siyasi baskılarla sindirilmiştir. Uzan Grubu ekonomiden tasfiye edilirken medya 
kuruluşları da zaman içerisinde yandaş sermaye gruplarının eline geçmiştir. El 
değiştiren en önemli gruplardan birisi de ATV-Sabah grubudur. Kamu kaynak-
ları kullanılarak bu grup yandaş sermayenin eline geçmiştir (Yanardağ, 25 Mart 
2011). 

Medyanın, kültür endüstrisinin bir parçası olarak toplum ve kültür üzerinde 
çok önemli bir etkisi vardır. Medya, dil, sembolik ve kültürel kodlarla biçimlen-
dirdiği dünya tasarımlarıyla popüler bilincin oluşumuna katkıda bulunur. Çünkü 
medya iktidar ilişkilerinin bir parçasıdır (Newbold, 1995: 328). Medya, kapi-
talist Pazar mekanizması ve siyasi iktidarın sınırladığı yapısal koşullar altında 
işlemektedir. Kısacası, kapitalist toplumlarda medya sınırlı sayıdaki çok büyük 
sermaye grubu ve yatırımcının maksimum kâr arayışına hizmet eden anti demok-
ratik bir güçtür. Bu mülkiyet yapısından dolayı medya, işçi sınıfına ve demokra-
siye düşmandır (McChesney, 2000). 

Medyadaki Dönüşüm: Yandaşlar Havuza: 
Yandaşa Kıyak/ Kaynak Aktarımı 

Kapitalist toplumlarda medya hem ekonomik bir işletme olarak kar üreten 
hem de egemen ideolojinin üreticisi ve topluma yayıldığı en önemli kurumlardan 
birisidir. Bu açıdan medya, kendisini elinde tutanlara ekonomik ve siyasal çıkar 
sağlanır. Bir yanda medyayı kontrol edenler ekonomik olarak zenginleşirken, öte 
yandan medyanın sahiplerinin de bir parçasını oluşturduğu egemen sınıfın çı-
karlarını meşrulaştıran fikir ve görüşlerin topluma yayılmasını sağlar. Bu açıdan 
AKP hükümeti de kendi iktidarını pekiştirmek hem de yandaşlarına ekonomik 
kaynak sağlamak için medya yapısını denetim altına almakla işe başlamıştır.   

AKP hükümeti, medyada mülkiyet yapısını ve ilişkilerini değiştirmek ve 
yandaşları korumak, kollamak ve kaynak aktarmak için bir havuz oluşturmuştur. 
Sabah ATV grubunun el değiştirmesinde de 630 milyon dolarlık para, ihale veri-
len yandaş işadamlarından toplanmıştır. Kendilerine ihale verilen ve çeşitli kamu 
kaynakları aktarılan “iş adamları”na görev verilerek kendilerinden, oluşturulan 
havuza katkı yapmaları istenmiştir. Oluşturulan bu havuz AKP’nin kendi medya 
düzenini inşa etmenin bir aracı olarak kullanılmıştır. Yandaş medya sadece kamu 
bankası kredileri ile desteklenmemiş aynı zamanda reklamlar aracılığıyla da yan-
daş medyaya kaynak aktarılmıştır (Ağbaba, Özel, Demir ve Işık, 2014). 

2007 seçimlerinden sonra, dönemin ana akım medyası olan Doğan ve Ciner 
Grubu hükümetin ekonomik ve siyasi baskıları sonucu dize getirilmiştir. Özel-
likle kamu ihaleleri alan gruplar desteklenerek kamu kaynakları birlikte kullanıl-
mıştır. Kamu bankalarından alına kredilerle ya da TMSF yoluyla muhalif medya 
grupları el değiştirmiş ya da yandaş olmaya o da olmuyorsa hükümeti eleştirmek-
ten uzak durmaya zorlanmıştır (Önkibar, 30 Nisan 2014).  



265

2014 yılında Türkiye’deki medya yapısına bakıldığında oligopolistik yapı-
da bir holding medyasının sektöre egemen olduğu görülür. 10 büyük şirket bu 
alanda varlığını sürdürmektedir. Bunlardan ilki Aydın Doğan’a ait Doğan Medya 
Grubudur. Kanal D ve CNN Türk televizyon kanallarının yanında, Hürriyet ve 
Radikal3 gazetelerini kontrol eden holding, medya dışında enerji, perakende satış, 
sanayi, turizm, inşaat, finans gibi pek çok sektörde faaliyette bulunmaktadır. Fe-
rit Şahenk’in sahibi olduğu Doğuş Grubu, NTV, NTV Spor, CNBC-e ve Star TV 
kanallarının yanında Natioanal Geographic Türkiye, Vogue ve GQ dergilerine de 
sahiptir. Doğuş Grubu medya dışında gıda, bankacılık, finans, inşaat, otomotiv, 
turizm, gayri menkul, marina işletmeciliği alanlarda da işler yürütmektedir. Ah-
met Çalık’ın sahibi olduğu Turkuvaz Medya Grubu bünyesinde ATV, ATV-Avru-
pa, A Haber ve Minika TV televizyonlarını ve Sabah, Sabah Avrupa, Yeni Asır, 
Takvim, Fotomaç gazetelerini ve dergileri bulundurmakta, şirket bunun yanın-
da madencilik, enerji, finans, tekstil, telekomünikasyon ve inşaat sektörlerinde 
de faaliyet göstermektedir. Ciner Yayın Holding, Turgay Ciner’e aittir ve Haber 
Türk TV ile Gazete Haber Türk ve dergicilik alanındaki etkinliklerin yanında, 
enerji, madencilik, denizcilik, sigorta, inşaat, hava taşımacılığı, sağlık, termik 
santral inşaat ve cam sektörlerinde de faaldir. T Medya: Sky Türk televizyonu-
nu ve Akşam Gazetesini Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu’ndan satın alan Ethem 
Sancak, medya dışında Hedef Ecza Deposu’nun ve Alliance Holding’in yönetim 
kurullarının da başkanıdır. Sancak medya sektörüne Star gazetesini alarak gir-
miş, bir ara Star’ı elinden çıkaran Sancak 2014 yılı içinde Star gazetesini tekrar 
satın almıştır. Ethem Sancak ayrıca Kanal 24’e de sahip olmuştur. Feza Gazete-
cilik: STV, S Haber, STV Amerika, STV Avrupa, Mehtap TV, Yumurcak TV te-
levizyonları, Zaman, Zaman Today’s, Sızıntı, Aksiyon, Gonca gazete ve dergileri 
ile Cihan Haber Ajansı’na sahip olan şirket, ayrıca film ve reklam alanlarında da 
faaliyettedir. Albayrak Grubu: TV NET televizyonu, Yeni Şafak Gazetesi ve De-
rin Tarih dergisine sahip olan grubun, enerji, turizm, sayaç okuma, tekstil, inşaat, 
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Asya Yakası transfer hizmetleri gibi alanlarda 
yatırımları bulunmaktadır. Koza İpek Grubu: Akın İpek’in sahibi olduğu grup, 
Kanaltürk televizyonu, Bugün TV, Kanaltürk Radyo, Bugün gazetesi gibi medya 
kuruluşlarının yanında eğitim, havacılık, turizm, inşaat, maden, tarım ve matba-
acılık alanlarında da faaliyette bulunmaktadır. İhlâs Grubu:  Mücahid Ören’e ait 
olan grup, TGRT Haber, Türkiye Gazetesi, İhlas Haber Ajansı (İHA) ile çeşitli 
dergi gruplarını denetiminde tutmakta; TGRT üzerinden pazarlama faaliyetle-

3  Aydın Doğan tarafından Cumhuriyet gazetesine alternatif olarak kurulan Radikal gazetesinin 
başına cemaate yakınlığı ile bilinen Eyüp Can geçmiş, böylece Radikal TSK’ya karşı yapı-
lan operasyonlarda ideolojik olarak kullanılmaya başlanınca Aydın Doğan’ın engellemeleri 
sonucu Taraf gazetesi operasyon gazetesi olarak kurulmuştur. Bu süreçte yine Radikal ope-
rasyonlara destek vermiş, Akif Beki gibi yazarlara kapısını açan Radikal gazetesini Doğan 
holding artık basmaktan vazgeçmiştir (Önkibar, 26 Haziran 2014).  



266

rine devam etmekte bunun yanında şirketin madencilik, eğitim, turizm, sağlık, 
ev aletleri, inşaat ve kola sektöründe de yatırımları bulunmaktadır. Demirören 
Grubu: Aydın Doğan’dan Milliyet ve Vatan Gazetelerini satın alan Erdoğan De-
mirören’e ait olan grubun, turizm, inşaat, sanayi, akaryakıt, enerji, pazarlama ve 
gaz alanlarında yatırımları ve faaliyetleri devam etmektedir (Sözcü, 2014).   

Holdingler ya mali zorluklardan, özelleştirme vb. ihalelerden nemalanmak 
ya da korkudan eleştirel yayın yapamamaktadır.4 İktidar sadece yayıncılığın ge-
nel koşullarını belirlememekte, medyanın mülkiyet ilişkilerini değiştirdiği gibi 
doğrudan kendi belirlediği yayın müdürleri aracılığıyla yönetimi de şekillendir-
mekte, kimlerin köşe yazacağını ya da yazmayacağını, yazmasına izin verilenle-
rin ne hakkında ve nasıl yazacağına dahi müdahale edebilmektedir (Önkibar, 16 
Ağustos 2014).5 Medya, sermaye, siyaset ilişkilerinin iç içe geçmesi sonucunda 
AKP, ondan fazla gazete ve televizyon kanalını doğrudan yönlendirmekte ve 
hangi başlıkları atacaklarını bile belirlemektedir. Bunu hem medya üzerindeki 
mülkiyet denetimi yoluyla hem de bizzat Serhat Albayrak, Fatih Saraç, Mehmet 
Ocaktan, Mustafa Karaalioğlu, İbrahim Karagül, Zekeriya Karaman, Akif Beki, 
Hasan Karakaya ve Nuh Albayrak gibi yönetici konumundaki kendi adamları 
aracılığıyla gerçekleştirmektedir (Önkibar, 7 Şubat 2014). Medyanın sahiplik ve 
mülkiyet yapısındaki tekelleşme eğilimi enformasyon sağlayan alternatif kanal-
ların sayısının azalmasına neden olurken (Dennis ve Merrill, 2002: 40) bu durum 
hükümetin hegemonik gücünü artırmaktadır. Ancak demokrasinin işleyebilmesi 
için bağımsız medyaya ihtiyaç vardır. Kapitalist toplumlarda medya kişisel çıka-
ra hizmet eder. Oysa kamusal bir hizmet olan kitle iletişiminin kamusal çıkara 
hizmet etmesi gerekir. Fakat yukarıda belirtilen mülkiyet yapısı ve medyanın 
siyasetle olan ilişkisi medyanın kamu çıkarına hizmet etmesinin önündeki en 
büyük engeldir (McChesney, 2008).  

AKP döneminde en çok önü açılan medya patronu Ethem Sancak olmuştur. 
Ethem Sancak işadamı olmanın yanında aynı zamanda AKP’de yönetici konu-
mundadır. Ethem Sancak Aydın Doğan medyasının karşısına çıkarılacak bir po-
tansiyele sahip gözükmektedir (Önkibar, 23 Mayıs 2014). Akşam gazetesi eko-
nomik açıdan zarar eden bir gazete olmasına rağmen, yandaş hale getirebilmek 
için Ethem Sancak’a verilmiştir. 30 Mart 2014 yerel seçimlerinden sonra döne-
min Başbakanı RTE’nin balkon konuşması esnasında başbakanın aile efradı ile 
balkonda bulunan Ethem Sancak, yapılan bir ihale sonucu 985 milyon lira değer 

4  Örneğin, Show Tv ve Haber Türk televizyonları ile Haber Türk gazetesinin sahibi Turgay Ci-
ner bir yandan devlete elektrik satmakta, öbür yandan devletten maden arama izni talep et-
mektedir. Benzer şekilde NTV ve Star TV’nin sahibi Ferit Şahenk devletten milyonlarca 
dolarlık ihale almıştır (Önkibar, 15 Kasım 2014). 

5 Bu yapının sonucunda dönemin başbakanı R.T.E. Fas gezisi sırasında Habertürk’ü arayıp, 
kamuoyuna Alo Fatih olarak yansıyan olayda, alt yazıya dahi müdahale edebilmektedir.



267

biçilen BMC’yi 700 milyon liraya almıştır (Önkibar, 2 Mayıs 2014). Star Med-
ya Grubu kurulduğu andan sonra üç kez el değiştirmiştir. Star medya grubunun 
sahibi Fettah Tamince’nin AKP-Cemaat kavgasında göreli tarafsız bir politika 
izlediği, AKP iktidarını yeterince güçlü bir şekilde desteklemediği için iktidarın 
müdahalesiyle Star’ın tekrar Ethem Sancak’a satıldığı6 belirtilmektedir (Sözcü, 
20 Nisan 2014). 

AKP, sadece yandaş şirketlere ve holdinglere kaynak aktarmamakta, yandaş 
gazeteciler de AKP iktidarında nemalanmaktadır. Örneğin, Nuri Elibol, kendisi 
ve oğulları sahip oldukları inşaat şirketi aracılığıyla kamu ihaleleri alarak zengin-
leşmiştir. Elibol’un kişisel servetinin 60 milyon lira olduğu ileri sürülmektedir. 
İhlas Medya Grubu’nda Ankara Temsilcisi olarak görev yapan Nuri Elibol, AKP 
iktidarı ile zenginleşen ‘gazeteciler’ arasında en önde gelenlerdendir. Ulubol 
isimli inşaat şirketi kuran Elibol, bir yandan gazetecilik yaparken bir yandan da 
kamu ihaleleri almıştır (Önkibar, 26 Mayıs 2014). Bu durumun bir başka örne-
ği de Avni Özgürel’dir. O da siyasi ilişkileri sayesinde İstanbul Belediyesi’ne 
ve çeşitli kamu kuruluşlarına işler yaparak para kazanmaktadır. Onun da kişisel 
servetinin 10 milyon lira civarında olduğu tahmin edilmektedir. Bunun dışında 
Mustafa Karaalioğlu, Fehmi Koru, Mehmet Barlas, Serhat Albayrak, Akif Be-
ki’nin yani sıra AKP iktidarı ile “gazeteci” sıfatı kazanan ve yıldızı parlatılan 
Rasim Ozan Kütahyalı ve Nagehan Alçı çifti de aldıkları astronomik ücretlerle 
zenginler kulübüne katılanlar arasındadır (Önkibar, 14 Ocak 2014).  

Bu mülkiyet yapısındaki medya, elde ettiği ekonomik kaynaklar karşılığında 
kendisini siyaset kurumunun emrine vermiştir. Başbakan [sonradan Cumhurbaş-
kanı] R.T.E’nin etkinlikleri aynı anda 16 televizyon kanalından yayınlanmakta, 
buna mukabil, muhaliflerin yaptığı etkinlikler ise yandaş medya tarafından gör-
mezden gelinmektedir. Bu açıdan 2014 Türkiye’sinin yandaş medyası hükümet 
açısından tam bir propaganda ve dezenformasyon aracına dönüşmüş durumda-
dır. Bu kontrol ve denetim sadece gazete ve televizyonları kapsamamakta, aynı 
zamanda sosyal medyayı da sınırlandırmaya çalışmaktadır. Özellikle Gezi Par-
kı gösterilerinden sonra, gençlerin sosyal medyayı aktif olarak haberleşme ve 
örgütlenme arscı olarak kullanmaları, AKP hükümetinin sosyal medyayı sınır-
landırmak için “internet yasası” olarak bilinen bir düzenleme yapmasına sosyal 
medyayı da gerektiğinde kapatarak denetim altına almaya çalışmasına yol açmış-
tır.7 AKP internet yasası ile yaklaşık 40 milyon civarında olan internet kullanıcı-

6  Star gazetesinin Ethem Sancak’a satılması üzerine bu gazetenin önde gelen yazarlarından 
Mustafa Karaalioğlu, Mehmet Ocaktan ve Yusuf Ziya Cömert kovulmuşlardır. Bu kovul-
manın RTE’nin bilgisi dahilinde olduğu ve kovulmalarının asıl nedeninin RTE ile Abdullah 
Gül arasındaki gizli çekişmede Abdullah Gül’ün tarafını tuttuklarının ve RTE’nin aleyhine 
konuştuklarının tespit edildiği dönemin basınında yer almıştır (Önkibar, 26 Kasım 2014). 

7  Dönemin Başbakanı RTE’nin, “...tvittır mivıtır, kökünü kazıyacağız. Uluslararası camia şunu 
der, bunu der, beni ilgilendirmiyor” şeklindeki beyanatı yazılı ve görsel basında yaygın bir 



268

sını denetlemeyi amaçlamaktadır (Balbay, 13 Şubat 2014). 
Bugüne kadar AKP, iktidara geldiğinde var olan medya yapısının yüzde 

80’ini denetim altına almıştır. Bunu mülkiyetlerini ele geçirme, mülkiyet yapısını 
değiştiremediklerini ise çeşitli baskılarla etkisizleştirme yoluyla gerçekleştirmiş-
tir. Böylece AKP iktidarı medyanın büyük bir kısmını, kendisinin temsil ettiği 
yeni İslâmcı sermayenin kültürünü, siyasetini ve ideolojisini topluma egemen 
kılmak, kamuoyu oluşturmak ve toplumu yönlendirmek için kullanılmaktadır. 
Bu açıdan AKP iktidarı mevcut medya düzenini AKP’nin basın bürosu ve halkla 
ilişkiler ofisi gibi kullanarak, kendi lehine imaj yaratmaktadır. Medyanın bu şe-
kilde işlemesini sağlayan da medya sahiplerinin medya dışındaki sektörlerdeki 
yatırımları ve bu yatırımların hükümetle ilişkili olması önemli bir belirleyici güç 
olmaktadır (Yanardağ, 4 Mayıs 2014).   

Kaynak Aktarmanın Resmi Yolu/ Kamu İlanları ve Şişirilen Tirajlar 

TMSF ve havuz gibi oluşumlarla beslenen yandaş medya kamu ilanları 
yoluyla da desteklenip ayakta tutulmaktadır. 2014 yılının ilk altı ayında günlük 
ortalama 19 bin tirajı olan Star gazetesine 1 milyon 116 bin liralık kamu ilanı 
verilmiştir. Ayrıca Ethem Sancak’a ait olan ve 38 bin tirajlı Akşam gazetesine 1 
milyon 93 bin, Güneş gazetesine ise 1 milyon 30 bin liralık ilan verilmiştir. Bayi 
satışı günlük sadece 5 bin olan Türkiye gazetesine 1 milyon 111 bin, Milat gaze-
tesine 959 bin; tirajı 31 bin olan Yeni Şafak gazetesine 1 milyon 120 bin; 26 bin 
tirajlı Takvim’e 1 milyon 111 ve 118 bin tirajlı Sabah gazetesine 1 milyon 281 
bin liralık kamu ilânı verilmiştir. Bu gazetelerin en önemli özellikleri hükümet 
politikalarını eleştirmeden desteklemeleridir (Önkibar, 6 Haziran 2014). 

Mustafa Mutlu (10 Haziran 2014), Twitter fenomeni Fuat Avni’nin açıkla-
malarına dayalı olarak kaleme aldığı köşe yazısında, Türkiye’deki  yandaş ga-
zetelerin hükümetten daha çok kamu ilanı ve reklam alabilmek için tirajlarını 
olduğundan daha yüksek gösterdiklerine vurgu yapmaktadır. Buna göre Sabah 
gazetesinin tirajı 326 bin gösterilmesine rağmen gerçek tirajı 118 bin’dir. Vakit 
gazetesinin 60 bin değil, 44 bin; Akşam’ın 103 bin değil 38 bin 500; Yeni Şa-
fak’ın 110 bin değil, 31 bin; Takvim gazetesinin 105 bin değil 26 bin, Star’ın 116 
bin değil, 19 bin 800 gerçek tirajı vardır. Resmi rakamlara göre Zaman gazetesi 1 
milyondan fazla, Milliyet 160 bin, Vatan ise 103 bin satıyor gösterilmesine rağ-
men gerçek rakamların daha düşük olduğu tahmin edilmektedir Türkiye’de ger-
çek toplam tiraj 4 milyon 800 bin değil, 3 milyon 200 bin civarındadır. Reklam 
gelirlerinde tiraj belirleyici olduğu için gazeteler daha yüksek reklam ve gelir 

şekilde yer almıştır. AKP, bir yandan sosyal medyayı sansürlemeye ve denetim altında tut-
maya çalışırken bir yandan “Ak troller” aracılığıyla sahte hesaplardan sürekli AKP lehine 
gündem oluşturmak ve muhalifler üzerinde kamuoyu baskısı oluşturarak sindirmek için bu 
mecrayı da etkin bir şekilde kullanmaktadır. 



269

için daha fazla tiraj gösterme telaşına düşmektedirler. Mutlu, yazının devamında 
gazetelerin tirajlarını nasıl yüksek gösterdiklerini de anlatmaktadır. Buna göre 
örneğin 120 bin satan herhangi bir gazete, iade oranlarını da düşünerek 150 bin 
adet basılmakta, buna ek olarak aynı gazete 180 bin de sahte baskı yapmaktadır. 
Sahte basılan gazeteler sadece dört sayfadan oluşmakta, barkot numarası verilen 
sahte gazeteler dağıtım sürecine sokulmayıp kamyonlarla depolarda bekletil-
mekte ve akşam saatlerinde hurdacılara satılmaktadır. Dağıtım şirketleri komis-
yonlarını aldıkları için bu duruma göz yummaktadırlar. Böylece gazete patronları 
reklam ve ilanlar yoluyla çok daha fazla kazanma imkanına sahip olmaktadırlar 
(Mutlu, 10 Haziran 2014).   

Kamu bankası niteliğinde olan Halkbank, Ziraat Bankası, Vakıfbank gibi 
bankaların yanı sıra Türk Telekom gibi AKP’ye yakın şirketler de AKP’nin havu-
zunda toplanan yandaş medyaya kaynak aktarmaktadır. Türk Telekom en çok ila-
nı Star, Bugün ve Sabah gazetelerine vermiştir. Özellikle Sabah ve Star gazeteleri 
en çok ilan alan gazeteler arasındadır. Bu ikiliyi Alo Fatih şeklinde slogan haline 
gelen  Haber Türk gazetesi, Takvim, Akşam, Yeni Şafak ve Türkiye gazeteleri 
izlemektedir. Ziraat Bankası gazete reklamlarının yüzde 57’sini Sabah, yüzde 
23’ünü Star gazetesine vermiştir. Halk bankası TV-24 ile Sabah-ATV grubuna 
ait A Haber’e 8 bin saniyelik televizyon reklamı vermiştir. Vakıf Bank gazete 
reklamlarının yüzde 21’ini Sabah gazetesine geri kalanını da yine diğer yandaş 
gazetelere vermiştir. 17-25 Aralık rüşvet yolsuzluk operasyonlarının ardından 
Zaman ve Bugün gibi gazetelere kaynak aktarımı kesilmiş ve bu gazeteler AKP 
iktidarına ‘muhalif yayın’ yapmaya başlamışlardır (Aktifhaber, 19 Şubat 2014).    

Gazetecilerin Üzerinde Sallanan Kılıç/ İşten Çıkarılma Korkusu 

Daha önceki yıllarda olduğu gibi AKP kendi aleyhine düşünce üreten ga-
zetecilere yönelik işten çıkarmayı bir baskı olarak kullanmaya devam etmek-
tedir. Örneğin, Aykırı Sorular programıyla AKP’ye karşı muhalif olan kişileri 
programına çıkaran ve hükümetin hoşuna gitmeyecek sorular soran Enver Ay-
sever CNN Türk’ten ayrılmıştır. Kanal tarafından CNN Türk’te haftada iki gün 
yayınlanan programın önce bir güne indirildiği bildirilmiş, daha sonra yapılan 
açıklamada programın tamamen yayından kaldırıldığı kamuoyuna duyurulmuş-
tur (Aydınlık, 2014). 2014 yılında CNN Türk televizyonundan kovulan gazete-
cilerden birisi de Rıdvan Akar’dır. Adı geçen kanalda Habere Dair ve Hayatın 
Tanığı isimli programları sunan Rıdvan Akar’ın kanaldan çıkarılmasıyla ilgili 
olarak programların maliyetinin yüksek olması gerekçe gösterilmiştir (Aydınlık, 
2 Temmuz 2014). TV8’in Acun Ilıcalı’ya geçmesiyle TV8’de yayınlanan “Özge 
ile Güzel Bir Gün” programının sunucusu Özge Uzun’un haftada 5 gün sunduğu 
program 1-2 güne düşürülmek yoluyla Özge Uzun’un kanaldan ayrılması sağlan-
mıştır. Ayrıca TV8’in el değiştirmesiyle Oylum Talu’nun da kanaldaki işine son 



270

verilmiştir (Aydınlık, 30 Ağustos 2014).   
Habertürk televizyonunda “Öğle Ajansı”nı sunan gazeteci Zafer Arapkirli 

işten çıkarılmıştır. İşten çıkarmaların başka bir şekli de çalışanların istifasını is-
temek ya da onlara kabul edemeyecekleri koşullar dayatarak istifaya zorlamak 
şeklinde gerçekleşmiştir. Bu bağlamda Cumhuriyet gazetesi Genel Yayın Yönet-
meni İbrahim Yıldız, Habertürk yazarı Yavuz Semerci, Bugün yazarı Gülay Gök-
türk istifa etmişlerdir (Hürriyet, 11 Eylül 2014). 2014 yılında istifa yoluyla işten 
ayrılan bir başka ünlü de NTV’nin önemli ekran yüzlerinden birisi olan Jülide 
Ateş’tir (Aydınlık, 18 Temmuz 2014). Hürriyet gazetesinin en popüler isimlerin-
den olan Yılmaz Özdil’in de yazısı yayınlanmayarak o da istifaya zorlanmıştır. 
Hürriyet’ten ayrılan Özdil, daha sonra muhalif Sözcü gazetesinde köşe yazılarına 
devam etmiştir.   

AKP Cemaat Ayrışması 

2013 yılı sonunda 17-25 Aralık operasyonları sonucunda hükümet ve cema-
at arasındaki iktidar bloku çatlamış ve hatta ayrışmıştır. Dolayısıyla daha önceki 
yıllarda ortak düşmanlarına karşı birlikte hareket eden blok artık kendi aralarında 
güç ve iktidar mücadelesi yaşamaktadır. Bu siyasal mücadele iki tarafın kendi 
yayın organlarına da yansımış durumdadır. Bu süreçte Sabah, Star, Yeni Şafak ve 
Akit gazeteleri ve bunlara bağlı televizyon kanalları AKP hükümetinin yanında 
yer alırken, Zaman ve Bugün gazeteleri ile bu gruplara bağlı televizyon kanalları 
da cemaatin yanında yer almışlardır. Her iki taraf ta belli konularda saldırma 
ve savunma taktiği ile birbirlerinin aleyhine belge yayınlarına devam etmişler-
dir (Çölaşan, 2 Ocak 2014). TRT’nin bütün kanalları hükümetin denetimindedir. 
HaberTürk, CNN Türk, Show TV, Kanal 7, TGRT, Kanal D,8 Beyaz TV, ATV 
gibi kanallar hükümetin yanında ve denetiminde cemaate karşı yayınlar yaparken 
ya da ana akım medya zaman zaman ortada dururken;  Samanyolu, Kanal 24, 
Kanal Türk, Bugün TV, Net TV kanalları cemaat yanlısı ve hükümete muhalif 
bir tutumla yayınlarına devam etmektedir. Ulusal ölçekte yayın yapan bu medya 
kuruluşlarının yanında yerel yayın yapan televizyon ve gazetelerin çoğunluğu da 
hükümeti destekleyici tarzda yayınlar yapmaktadır. 

AKP; cemaat ayrışmasıyla birlikte artık cemaate yakın olduğu düşünülen 
gazeteciler için hapishane yolları gözükmüştür. Zaman Gazetesinden Ekrem Du-
manlı ve Samanyolu Yayın Grubu Başkanı Hidayet Karaca gibi isimler göz altına 
alınmış, Ekrem Dumanlı serbest bırakılırken Hidayet Karaca’nın tutukluluk hali 
devam etmiştir. Cemaate yakın yayın organları ve gazeteci ve televizyoncuları 

8  Özellikle Aydın Doğan grubunun denetimindeki medya kuruluşları, siyasal baskı ve kesilen 
mali cezalarla terbiye edilmiştir. Hükümete yayın desteği vermesi karşılığında kesilen vergi 
cezalarında indirim pazarlığı gündeme gelmiştir (Önkibar, 26 Nisan 2011).  



271

AKP ile iktidar bloğu oluştururken onlarca gazetecinin çeşitli gerekçelerle suçla 
ilişkilendirilerek göz altına alınmasına seyirci kalırken sıra kendilerine geldiği 
zaman hükümete karşı mağdur pozisyonunda olması, düşünce ve ifade özgürlü-
ğünü gündeme getirmesi ironiktir (Yaşlı, 18 Aralık 2014).   

Değerlendirme 

2002’de iktidara geldiğinden beri neo-liberal ekonomi ve dinci muhafa-
zakarlığı birlikte inşa etmeye çalışan AKP açısından medya ekonomik kâr ve 
ideolojik yönlendirme aracıdır. Bunun için AKP güçlü bir yandaş medya grubu 
oluşturmaya çalışmıştır. Mevcut medya hem sermaye ve mülkiyet hem de içerik 
açısından hızlı bir dönüşüm geçirmiştir. Uzan ve Sabah-ATV grupları gibi büyük 
medya kuruluşları siyasal iktidarın gücüne dayanılarak yandaş sermaye grupla-
rının denetimine geçmiştir. Laik İstanbul sermayesinin sesi olan Doğan medya 
grubu ekonomik ve siyasi baskılarla denetim altına alınmıştır. AKP hükümetini 
destekleyen İslamcı/muhafazakar ve yandaş medya kuruluşları müthiş bir güç 
kazanmıştır (Yanardağ, 2011). 

Bu süreçte muhalif medya sermaye yapısı ve mülkiyet açısından el değiştir-
miş, buralarda çalışan AKP karşıtı ya da AKP’yi açıktan desteklemeyen medya 
çalışanları (genel yayın yönetmenleri, yazı işleri müdürleri, editörler, yazarlar) 
işten çıkarılmış, hükümetin etkinliklerini TV’ler ortak yayınlarla verirken, pek 
çok yandaş gazetenin aynı başlıkta çıktıkları görülmüştür. Televizyon ve gaze-
telere uygulanan sansürün kapsamı genişletilerek internet ve “sosyal medya” 
da sansür kapsamına alınmıştır. Sahiplik ve içerik açısından tek tipleşen medya 
farklılıkları ve muhalif farkındalıkları yok ederek toplumsal gerçekleri AKP’nin 
lehine çarpıtarak geniş kitleleri inandırma işlevini yerine getirmiştir. 

AKP karşıtı yayın yapmaya cesaret edebilen birkaç muhalif kanal (Halk TV, 
Ulusal Kanal,9 Sokak TV) RTÜK eliyle sansüre ve cezalandırmaya maruz ka-
lırken, Uzan Grubu, ATV Sabah örneklerinde olduğu gibi, TMSF de devletle 
sorunu olan şirketlerin medya kuruluşlarına el koyarak, ihale yoluyla bu kanal-
ların yandaşlara geçmesini sağlamıştır. TMSF medya kuruluşlarına el koyduğu 
zaman AKP’nin uygun gördüğü kişiler buraların yönetimine atanarak içeriklere 

9  Ulusal Kanal, parasını ödemek istediği ve bu doğrultuda mahkeme kararı da bulunmasına 
rağmen, siyasal baskılar sonucu, DigiTürk yayın platformuna alınmamaktadır. Bu konuda 
izleyicilerden yoğun bir talep olmasına rağmen, izleyicilerin istek ve beklentileri de dikka-
te alınmamaktadır. Liberal paradigmaya göre “düşüncelerin ve imajların serbest pazarında 
medya” tüketicilere istediğini verir. Yani talep arzı belirler. Ancak gerçekte durum bu de-
mokratik iddianın tam tersidir. Yani arz talebi yaratır. Endüstriyel yapı, içerik, ve siyasal 
müdahale izleyicilerden önce gelir (Parenti, 1999). Bu şekilde her şeyi izleyici tercihlerine 
indirgeyen liberal ekonomi yaklaşımının pratikte geçersiz olduğu görülmektedir. Çünkü ka-
pitalist toplumlarda medya, ekonomik etkenlerin ve siyaset mekanizması tarafından alınan 
politik kararların sonucuna göre işler. 



272

müdahale edilmektedir. Böylece medya kuruluşları yandaş hale gelip yandaş ga-
zetecilerin önü açılırken muhalif gazeteciler/medya çalışanları işten atılmakta, 
ekonomik ve siyasi baskılarla bütün medya kuruluşları AKP’nin istediği çizgi-
de yayın yapmaya zorlanmaktadır. Yapılan ekonomik ve siyasi baskılar medya 
kuruluşlarını oto sansür yapmaya itmektedir. Başka alanlarda yatırımları olan 
medya patronlarının yolu çeşitli sebeplerle devletle ve AKP iktidarı ile kesiş-
mektedir. Böylece medya kendiliğinden AKP’nin propaganda ve halkla ilişkiler 
birimine dönüşmektedir. Parti ile devleti özdeşleştiren AKP, medyayı da devlet/
parti medyası haline getirmiştir. 

KAYNAKÇA  
Ağbaba, V., Özel, Ö., Demir, N., Işık, M. (2014). Kalemi Kırılan Gazeteciler. İstanbul: 
	 Cumhuriyet Kitapları. 
Aktifhaber (19 Şubat 2014). “Meclis Çatısı Altında ‘Havuz Medyası’ Kulisi”.  http://-

www.aktifhaber.com/meclis-catisi-altinda-havuz-medyasi-kulisi-937188h.
htm

Aydınlık (2014). “CNN Türk’te aykırı isme yer yok”. www.aydinlikgazete.com/med-
	 ya/52267-cnn-turkte-aykiri-isme-yer-yok.html   
Aydınlık (18 Temmuz 2014). “Jülide Ateş NTV’den istifa etti”.                                                          
	 www.aydinlikgazete.com/medya/461666-julide-ates-ntvden-istifa-etti.html
Aydınlık (2 Temmuz 2014). “Rıdvan Akar CNN Türk’ten kovuldu”

www.aydinlikgazete.com/medya/44954-ridvan-akar-cnn-turkten-kovuldu.
html

Aydınlık (30 Ağustos 2014). “Medyada kıyım devam ediyor” www.aydinlikgazete.-
	 com/medya/49968-medyada-kiyim-devam-ediyor-.html
Balbay, Mustafa (13 Şubat 2014). “Çok Kanallı Tekseslilik”. http://www.cumhuriyet.-
	 com.tr/koseyazisi/40463/cok-kanalli-tekseslilik.html#
Belek, İlker (14 Mart 2011). “Ergenekon’la Gelen Faşizm”. http://haber.sol.org.tr/-
	 print/yazarlar/ilker-belek/ergenekonla-gelen-fasizm-40241
Belek, İlker (28 Mart 2011). “AKP Nereye Kadar Zorlar?”. http://haber.sol.org.tr/ya-
	 zarlar/ilker-belek/akp-nereye-kadar-zorlar-40781
Belek, İlker (2 Mayıs 2011). “Siyasette Ara Yüzeysiz Kutuplaşma”. http://haber.sol.-
	 org.tr/yazarlar/ilker-belek/siyasette-ara-yüzeysiz-kutuplasma-42073
Birdal, Alper (8 Aralık 2011). “İktidar Bloku Çok mu Kırılgan?”. http://haber.sol.org.-
	 tr/yazarlar/alper-birdal/iktidar-bloku-cok-mu-kirilgan-49167
Çölaşan, Emin (2 Ocak 2014). “Vurun Kahpeler Vurun”. http://sozcu.com.tr/2014/-
	 yazarlar/emin-colasan/vurun-kahbeler-vurun-434438  
Dennis, Everette E., Merrill, John C. (2002). Media Debates: Great Issues for the 
	 Digital Age. 3rd Edition. Belmont Wadsworth/Thomson Learning. 
Eagleton, Terry (2004). Edebiyat Kuramı: Giriş. İngilizceden Çeviren: Tuncay Bir-
	 kan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 
Ekzen, Nazif (2012). “Kuşatılmışlık”. Aydınlık. 6 Aralık. s.2.
Er, Yurdakul (2011). “Neo-liberal Şiddet: Kıyıcı Demokrasi”. http://haber.sol.org.tr/-
	 yazarlar/yurdakul-er/neoliberal-siddet-kiyici-demokrasi-43193
Güler, Aydemir (13 Nisan 2011). “Yeni Rejim”. http://haber.sol.org.tr/yazarlar/ayde-



273

	 mir-guler/yeni-rejim-41367
Hürriyet (11 Eylül 2014). “Medyada Yaprak Dökümü”. www.hurriyet.com.tr/gun-
	 dem/27182195.asp
Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2013). Hüküm Gecesi. 16. Baskı. İstanbul: İletişim 
	 Yayınları. 
McChesney, Robert W. (2008). “The U.S. Media Reform Movement: Going Forward”. 
	 Monthly Review. Volume: 60. Issue: 4. 
McChesney, Robert W. (2000). “Journalism, Democracy and Class Struggle”. Month-
	 ly Review. Volume: 52. Issue:6. November. 
McChesney, Robert W. (1999).”The U.S. Left and Media Politics”. Monthly Review. 
	 Volume: 50. Issue: 09.  
Mutlu, Mustafa (10 Haziran 2014). “Yandaş medyanın maskesi düştü”. http://www.-

aydinlikgazete.com/yazarlar/mustafa-mutlu/42894-mustafa-mutlu-yan-
das-medyanin-maskesi.dustu.html

Newbold, Chris (1995). “Approaches to Cultural Hegemony within Cultural Studies”. 
(in) Approaches to the Media: A Reader. Editor: Oliver Boyd-Barrett and 
Chris Newbold. London and New York: Arnold. 328-331. 

Öngen, Tülin (1997). “Kriz ve Burjuvazinin İkilemi”. Marksizm ve Gelecek. Bahar. 
	 Ss.: 10-28. 
Önkibar, Sabahattin (26 Nisan 2011). “Medyasız Muhalefet”. http://www.yg.yenicag-
	 gazetesi.com.tr/yazarlar.goster.php?haber=17997 
Önkibar, Sabahattin (14 Ocak, 2014). [AKP ile Trilyoner Olan Gazetecilerin Listesi]” 

http://www.aydinlikgazete.com/yazarlar/sabahattin-onkibar/31545-sabahat-
tin-onkibar-basbakanin-sahiplendigi-adama-bakin.html

Önkibar, Sabahattin (7 Şubat 2014). “İşte Tayyip’in medyadaki imamları”. http://
www.aydinlikgazete.com/yazarlar/sabahattin-onkibar/33276-sabahattin-on-
kibar-iste-tayyipin-medyadaki-imamları.html

Önkibar, Sabahattin (30 Nisan 2014). [Medyanın namusu diyene bakın!]. http://www.-
aydinlikgazete.com/yazarlar/sabahattin-onkibar/39428-sabahattin-onki-
bar-guneydoguda-devletin-cenazesi-kalkiyor.html

Önkibar, Sabahattin (2 Mayıs 2014). [Akşam’ın Diyeti BMC’mi]. http://www.aydin-
likgazete.com/yazarlar/sabahattin-onkibar/39598-sabahattin-onki-
bar-tek-korkusu-sokak.html

Önkibar, Sabahattin (23 Mayıs 2014). [İşte Yeni Medya Baronu]  http://www.aydin-
likgazete.com/yazarlar/sabahattin-onkibar/41226-sabahattin-onkibar-basba-
kana-doktor-raporu.html

Önkibar, Sabahattin (26 Mayıs 2014). “Başbakan’ın sevdiği zengin gazeteciler ”.   
http://www.aydinlikgazete.com/yazarlar/sabahattin-onkibar/41578-sabahat-
tin-onkibar-basbakanin-sevdigi-zengin-gazeteciler.html  

Önkibar, Sabahattin (10 Haziran 2014). [Yandaşa Son Peşkeş]. http://www.aydinlik
gazete.com/yazarlar/sabahattin-onkibar/42893-sabahattin-onkibar-agustos-
ta-son-kurt-isyanı.htmls

Önkibar, Sabahattin (26 Haziran 2014).[Radikal ve Eyüp Can].  http://www.aydinlik-
gazete.com/yazarlar/sabahattin-onkibar/44396-sabahattin-onkibar-kanli-si-
yaset.html

Önkibar, Sabahattin (16 Ağustos 2014). [Aydın Doğan niye teslim oldu?]. http://www.-
aydinlikgazete.com/yazarlar/sabahattin-onkibar/48645-sabahattin-onki-



274

bar-iste-kabineye.girecek-surpriz-isimler.html 
Önkibar, Sabahattin (15 Kasım 2014). “Politika Günlüğü: Rüşvete Bak Rüşvete!” Ay-
	 dınlık. S. 12. 
Önkibar, Sabahattin (26 Kasım 2014). “AKP’de TSK’daki paralelciler darbe yapacak  

korkusu”. http://www.aydinlikgazete.com/yazarlar/sabahattin-onki-
bar/58154-sabahattin-onkibar-akpde-tskdaki-paralelciler-darbe-yapa-
cak-korkusu.html

Parenti, Christian (1999). “Reflections on the Politics of Culture”. Monthly Review. 
	 Volume: 50. Issue:9. February. 
Sözcü (14 Ocak 2014). “Türkiye’de hangi medya patronu hangi işi yapıyor?”.  http://-

galeri.sozcu.com.tr/2014/foto/genel/turkiyede-hangi-medya-patronu-han-
gi-isi-yapiyor.html?pid=1 

Sözcü (20 Nisan 2014). “Star Medya Grubu Yeniden Sancak’ta”. s.5. 
Yanardağ, Merdan (2011). Bir ABD-AKP-Cemaat Projesi: Ergenekon Darbesi. 1. 
	 Cumhuriyetin Sonbaharı. İstanbul: Destek Yayınevi. 
Yanardağ, Merdan (25 Mart 2011). “Palavrayı bitiren belge ve Savcı Öz olayı”. http://

haber.sol.org.tr/yazarlar/merdan-yanardag/palavrayi-bitiren-belge-ve-sav-
ci-oz-olayi.40945

Yanardağ, Merdan (22 Nisan 2011). “Hile ile Rejim Değiştirmek”. http://haber.sol.-
	 org.tr/yazarlar/merdan-yanardag/hile-ile-rejim-degistirmek-41734
Yanardağ, Merdan (29 Nisan 2011). “Cumhuriyet’in Putunu Yıktılar”. http://haber.
	 sol.org.tr/yazarlar/merdan-yanardag/cumhuriyet-in-putu-nu-yiktilar-41995                                                   
Yanardağ, Merdan (4 Mayıs 2014). “Medyanın Sefaleti ve Gazetecilerin İhaneti”.      

http://www.yurtgazetesi.com.tr/yazarlar/medyanin-sefaleti-ve-gazetecile-
rin-ihaneti-makale,7871.html   

Yaşlı, Fatih (21 Aralık 2010). “AKP Türkiye’si: Sosyal Bilimciler için Bir Labora-
tuar”. http://haber.sol.org.tr/yazarlar/fatih-yasli/akp-turkiye-si-sosyal-bilim-
ciler-icin-bir-laboratuar-37145

Yaşlı, Fatih (2014). AKP, Cemaat, Sünni-Ulus Yeni Türkiye Üzerine Tezler. İstanbul: 
	 Yordam Yayınları. 
Yaşlı, Fatih (18 Aralık 2014). “AKP-Cemaat kavgası: Taraf olan bertaraf olur”.  http://-

www.yurtgazetesi.com.tr/akp-cemaat-kavgasi-taraf-olan-bertaraf-olur-ma-
kale,9553.html


